Ik vind het steeds leuker worden.. - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Judith Haaren - WaarBenJij.nu Ik vind het steeds leuker worden.. - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Judith Haaren - WaarBenJij.nu

Ik vind het steeds leuker worden..

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

29 Juli 2008 | Marokko, Meknès

Gister zoals het plan was naar de grot Guoffre du Friouato gegaan, was ontzettend mooi.. ik had mijn persoonlijke gids en samen hebben we door de modder gekropen.. was erg leuk en de jongen was erg aardig.. hij sprak een klein beetje engels en meer frans dus over het algemeen kwamen we er met handen en voeten wel uit.. meestal hoefde hij alleen maar met z'n lamp ergens naar boven te schijnen en te zeggen dat ik daar moest kijken..

De heenreis was makkelijk.. vanuit Taza gaan er grand-taxi's die kant op en die zetten je dan na een dikke 25 km af langs de kant van de weg.. je moet een stuk een berg oplopen alleen heb je geen flauw idee hoe ver dat dan wel niet is.. het was iig best een klim en ik kwam onderweg niemand tegen dus voor hetzelfde geld was het niet eens open.. gelukkig was het wel open maar was het gewoon rustig.. Ik kreeg een overal aan en een lamp in mijn handen gedrukt en daar gingen we dan.. de 520 treden naar beneden om daarna door een spleet te kruipen en daadwerkelijk de grot in te gaan.. waar nog eens 200 treden op me lagen te wachten.. het was echt heel bijzonder.. stalagmieten, stalagtieten en kristallen..
Het was ook heerlijk fris daar beneden, ook niet vervelend voor de verandering..

Het ergste kwam pas toen we weer naar boven moesten.. al die traptreden weer omhoog.. wat een verschrikking... mijn gids doet dat dus 3 a 4 keer per dag dus die rende vrolijk die trap op.. maar ik was om de 50 treden buiten adem... ik heb geen conditie meer.. moet echt weer naar de sportschool als ik terugben.. die week zomerfeesten heeft me opgebroken en daarnaast ben ik ook nog een goed verkouden... mijn gids stond iedere keer netjes op me te wachten.. irritant..

Eenmaal boven was ik kapot.. even met 2 nederlanders zitten kletsen die de grot nog inmoesten en daarna n korte lift gekregen van een frans stel.. tot aan de weg want daar zou ik een grand-taxi terug pakken...
Nou is het met een grand-taxi zo dat die en begin en een eindpunt heeft en dat de taxi bij het beginpunt vol is dus de kans dat je er halverwege ergens bij past is vrij klein.. dit bedacht ik me helaas te laat anders had ik nog wat verder met die fransen mee gekunt.. nu stond ik daar aan de kant van de weg, in de brandende zon en ik wilde eigenlijk alleen met een grand-taxi mee.. dat blijft toch het veiligste.. maar het duurde en het duurde en ik werd wanhopig dus ben ik toch maar naar alles wat langskwam gaan zwaaien.. en dat had effect.. een vrachtwagen met kiepgedeelte achterop stopte al snel en ik mocht mee.. aardige mannen al kon ik hen, en konden zij mij zo goed als niet verstaan... weer het handen en voeten werk en we kwamen een heel eind.. ze wilde me zelfs helemaal bij mijn hotel afzetten.. en ik hoefde niets te betalen.. normaal moet je hier overal voor betalen, liften zoals wij dat kennen kennen ze hier eigenlijk bijna niet, dus dit was echt heel bijzonder.. ik kreeg zelfs de uitnodiging om met een van hen mee naar huis te gaan en als ik het allemaal goed begreep zei hij erbij dat hij een vrouw had.. maar ik heb het aanbod maar afgeslagen...

Ik ben bij het treinstation uitgestapt om erachter te komen hoe laat de volgende dag de trein naar Meknes zou gaan.. het antwoord kwam er op zo'n tempo uit dat ik twijfelde of het wel klopte maar er was geen woord van gelogen.. vanochtend om 10.35 ging mijn trein... das het betere werk.. lekker westers.. beter dan die bussen en taxi's hier..

Vandaag dus aangekomen in Meknes... ik vind dit tot nu toe de leukste van de grotere steden waar ik tot nu toe geweest ben... iedereen laat me lekker mijn gang gaan.. heerlijk.. ik ga nog even bekijken of ik hier nog een dag blijf of dat ik morgen richting Casa (blanca) ga..

Ik ben trouwens al belachelijk veel nederlandse kentekens tegengekomen.. vooral in Taza.. daar schijnen de kleermakers ook heel goedkoop te zijn.. en ze maken vooral bruidsjurken.. Ik liep daar tussen de kleermakers, hoor ik een meisje in het Nederlands bellen.. Gister wilde ik ergens de weg oversteken en reed er een dikke mercedes langs, de jongen vroeg in het NL of ik een lift wilde.. jammer dat ze de verkeerde kant opgingen.. en vandaag weer iemand die een opmerking maakte in het Nederlands.. Is wel raar hoor.. af en toe denk ik ook dat er iemand iets tegen me zegt in het Nederlands maar dat blijkt dan helemaal niet zo te zijn..

Het is wel een heel mooi land en hoe langer ik er ben en hoe meer ik gezien heb hoe leuker ik het vind.. al was ik al onder de indruk van Marrakesh.. dat blijkt een hel te zijn vergeleken bij de rest.. ik heb gister ook begrepen dat Marokkanen zich schamen voor het gedrag van hun landgenoten in Marrakesh..
Ik kan het me zo goed voorstellen...

Maar wat wil je als het verschil tussen arm en rijk groot is...
Ik had eigenlijk niet verwacht dat ze hier ook echt sloppenwijken zouden hebben maar die hebben ze zeker.. huisjes van golfplaten en zeil.. kinderen die wel moeten werken of bedelen omdat het niet anders kan of omdat dat het beste werkt natuurlijk.. grote donkere ogen die je zielig aan kijken.. ze hebben erop geoefend hoor..
Daarnaast maken ze van hun eigen land een grote vuilisbelt.. door al het afval, wat zo over de stadmuren gaat, zonde..

  • 29 Juli 2008 - 20:46

    Thies:

    hoooi...

    wat un super gaaf avontuur weer heee jij moet er egt van balen dat je strax weer naar huis moet denk ik he..
    maar goed je ziet egt un hoop en dan die grot pfff ja ik zou ook egt buiten adem er van raken ik heb nog minder conditie dan jij:D maak er nog wat van he..xxx thies en daniel

  • 29 Juli 2008 - 22:28

    Jan F.:

    Judith, als ik jouw verhalen lees en ik sluit even mijn ogen dan ben ik ook in Maracco en hoef er niet eens voor te vliegen.Binnenkort kunnen we genieten van jouw foto's en mag je je reisverhalen nog eens dunnetjes of uitgebreid overdoen. Geniet er nog maar van.

  • 01 Augustus 2008 - 07:01

    Willy:

    Judith, ik heb je verslagen doorgekregen van Maaike en ben ze meteen gaan lezen. Jouw verhalen lezen als een goed boek en met spanning wacht ik af op het volgende hoofdstuk.
    Groetjes Willy Ravestein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

The more you travel, the more you learn. About yourself, other people, how we act, how they act, how we all interact. What makes us tick & what makes people click. I travel all these roads & across these far off places in search of so many things. For a greater purpose in life, a deeper understanding of these people. Continually I reach out wanting to learn anything new: different accents, old traditions, an exotic reciepe. I crave the rush of an unknown path & the excitement of a new found friend. Paradises appear just around corners, while kind & helpful locals invite you into their homes. Markets burst with colors & smells, people & food. Beaches & krast mountain ranges take your breath away leaving you longing for return. Across rivers & down mountain sides, past rice paddy fields & enormous wats. Hello new places & good-bye to old....

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 26719

Voorgaande reizen:

07 Mei 2014 - 02 Juni 2014

Op naar Wonderful Indonesia!

03 September 2011 - 29 September 2011

Vietnam

28 Augustus 2010 - 18 September 2010

Scary India...

13 Augustus 2009 - 06 September 2009

Voor het eerst naar Azië...

19 Juli 2008 - 09 Augustus 2008

Marokko

24 Juli 2007 - 10 Augustus 2007

Cuba Hasta la victoria siempre!

06 Augustus 2006 - 05 November 2006

Chersonissos here I come...

15 Mei 2006 - 11 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: