Judith is aangekomen in Casa... - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Judith Haaren - WaarBenJij.nu Judith is aangekomen in Casa... - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Judith Haaren - WaarBenJij.nu

Judith is aangekomen in Casa...

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

31 Juli 2008 | Marokko, Casablanca

Vandaag ben ik in Casa aangekomen, ik ben echt aan het integreren... neem de liefkozende naam Casa al over (stiekem is het gewoon veel gemakzucht)

Gister nog een drukke dag gehad.. k ben rond gaan lopen door Meknes en ik vind het een hele leuke gemoedelijke stad.. ergens halverwege kwam ik een vrouw alleen tegen die me de weg vroeg en we zijn de rest van de dag samen opgetrokken.. ze is 49 en komt uit Zwitserland.. en iedereen zal wel gedacht hebben dat ze m'n moeder was.. leuk mens.. in de ochtend wat rondgelopen s'middags zou zij met een stel anderen naar Volubilis gaan (Romeinse ruines die volgens mij voornamelijk bekend staan om de mozaieken vloeren..) en ik kon mee.. aangezien ik het eigenlijk geschapt had omdat ik er eigenlijk geen tijd voor zou hebben was dit een mooie gelegenheid om toch die kant op te gaan.. we hebben met z'n 5en een taxi genomen.. de anderen waren een stel uit Oostenrijk en een jongen uit Engeland.. aangezien wij waren daar in de middag waren was het er bloedheet.. we hebben er 2 uur rondgelopen en zijn toen naar Moullay Idriss gegaan, een plaatsje wat daar dichtbij ligt en dat is he belangrijkste bedevaartsoort van Marokko..Alleen jammer dat je de meestal niet naar binnen mag als niet-moslim.. die jongen uit Oostenrijk maakte een goede opmerking.. ik had er eigenlijk nog nooit over nagedacht... iedereen mag wel bij het Vaticaan naar binnen..
maar we hebben respect voor onze medemensen.. ik kan me er uiteindelijk ook niet zo druk om maken.. die ochtend was ik naar een Mausoleum geweest en daar mocht ik wel naar binnen alleen mocht ik niet zo dicht bij de tombe komen als je moslims.. ik was er eerst en ik stond te kijken en voor de moslims ging het poortje zo opzij en die mochten doorlopen.. heel raar.. maar ja uiteindelijk als ik een Jellaba aantrek en een hoofddoek omdoe zou het dus ook geen probleem moeten zijn.. hoe kunnen ze het checken..

gister nog met die vrouw, Erika, wat gaan eten en mensen gekeken op het centrale plein van Meknes.. Er as een band aan het spelen dus we hebben ook nog van de muziek en de dansende mensen kunnen genieten.. Misschien dat ik haar nog ontmoet in Essaouira..

Er was mij verteld dat mijn trein al om 7.00 uur zou gaan.. mijn vertrouwen in de Marokkanen is dusdanig dat ik het zekere voor het onzekere wilde nemen en extra vroeg op het station wilde zijn.. 6.00 was ik er en mijn trein bleek om 7.29 uur te gaan.. blijkbaar hebben zij het vertrouwen in mij wat ik in hen heb.. haha..

Zonder problemen aangekomen in Casa.. Grootste stad van Marokko met wel 3.8 miljoen inwoners.. en dat merk je wel.. Na enig zoeken een hotel gevonden dat me bevalt.. € 8 en het is schoon, met raam en eigen badkamer... mijn geluk kan niet meer op! Ik zou bijna een dag extra willen blijven door mijn kamer..

Na mijn kamer te hebben gevonden had ik nog beste veel tijd.. er is hier niet veel te zien behalve de belachelijk grote moskee die ze hebben laten bouwen voor de 60 verjaardag van Koning Hassan de 2e.. het geval heeft een half biljoen dollar gekost... Je kunt hem (ook als niet-moslim, tenzij je netjes gekleed bent) van binnen bezichtigen door een tour met gids.. die zou volgens mijn boekje om 14.00 uur zijn. Ik ben daarom vanuit mijn hotel naar de moskee gelopen, ik moest de muur van de Medina helemaal volgen en dat was best heftig.. De mensen hier zijn echt arm.. wat een ellende.. en het mooie is dan natuurlijk dat ik uiteindelijk bij die reusachtige moskee uitkom en ik niet begrijp hoe ze dat hebben kunnen bouwen.. Ze hadden duidelijk veel betere dingen met dat geld kunnen doen.. Die moskee heeft een verwarmde vloer.. schuifdeuren.. een glazen vloer zodat je de Atlantische Oceaan tegen de rotsen kunt zien slaan en een schuifdak... wat een onzin.. en het mooie is dat hij nog niet eens echt gebruikt word.. maar het is wel de op 3 na grootste van de wereld..
Dit zijn altijd weer van die momenten dat je weer met beide benen op de grond komt te staan..

Ik was er om 12.00 al en de tijd van de tour bleek 15.00 geworden te zijn.. ik heb dus besloten dat de buitenkant voldoende was.. Het hele ding is toch al tegen m'n principes dus dat moeten we maar niet gaan sponseren, entree is ook nog eens €12, klinkt als niet veel maar als je het gaat vergelijken met andere entreeprijzen... €1.. dan is het wel veel..

Ik heb wel het idee dat ze hier wat meer durven.. de mannen dan... normaal heb ik het idee dat ze ook wel een beetje bang zijn.. eng hoor z'on westerse vrouw... maar hier heb ik meer het idee dat ze denken " ha daar is mijn ticket om Marokko uit te komen".. iedereen begint vrolijk tegen me aan te kletsen maar ik word er zo moe van en kan het al bijna niet meer opbrengen om ze netjes af te wimpelen.. ik weet dat ik daarop moet gaan letten anders heb ik straks een keer ruzie..

Bij die moskee heb ik trouwens ook voor het eerst de Atlantische Oceaan gezien.. joehoe!!!!
Had meteen weer een Marokkaan achter me aan zitten.. hij was snel weg toen ik 3 marokkaanse/nederlandse jongens aansprak.. denk dat ze iets jonger waren als ik en ze waren voor het eerst in Marokko.. ik was echt in de veronderstellig dat ze toch zeker eens in de zoveel tijd met het hele gezin wel deze kant op zouden gaan maar niets is blijkbaar minder waar.. Aardige jongens, was wel leuk om weer even Nederlands te kunnen praten, behalve dan tegen mezelf.. haha.. jammer genoeg bleven ze niet in Casa maar gingen ze weer terug naar hun familie in het noorden..

Ik ben toen wat rond gaan lopen en heb weer een poging gedaan om de "walking tour" uit de Lonely planet te lopen.. op de een of andere manier kom ik nooit helemaal uit.. maar nu kwam ik bij winkels uit dus Bart.. je hoeft geen jurkje en geen tas meer mee te nemen want die heb ik ondertussen al gekocht...

Aangezien ze leuke winkeltjes hebben heb ik besloten dat ik morgen echt naar Safi door moet.. anders heb ik mijn rugzak zo vol zitten en dat was niet de bedoeling...


  • 02 Augustus 2008 - 09:32

    Sjoerd:

    Hey Judith,

    Je verhalen zijn de moeite, klinkt goed als een echte avonturier... Bart en ik hebben het ook goed en leuk gehad na 10 jaar weer een gezamelijke reunietrip. Leuk om eens iets anders van Europa te zien. We hebben in ieder geval veel gelachen en erg gezellig gehad. Uiteraard was/is hij ook weer blij om jou te zien ;-). Veel plezier verder samen.. Ciao, Sjoerd

  • 02 Augustus 2008 - 16:42

    Coen En Rene:

    Hoi Judith,

    Klinkt allemaal zeer leuk. Doe je wel een beetje rustig aan met hij had een zware laatste avond...

    Veel plezier met z'n 2en!

    Groet,
    Coen en Rene

  • 04 Augustus 2008 - 20:44

    Hanny:

    je kennis na een paar weken overtreft die van mij!!!!!!
    ben benieuwd of je in ifni uitkomt
    Jamel is er ook
    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

The more you travel, the more you learn. About yourself, other people, how we act, how they act, how we all interact. What makes us tick & what makes people click. I travel all these roads & across these far off places in search of so many things. For a greater purpose in life, a deeper understanding of these people. Continually I reach out wanting to learn anything new: different accents, old traditions, an exotic reciepe. I crave the rush of an unknown path & the excitement of a new found friend. Paradises appear just around corners, while kind & helpful locals invite you into their homes. Markets burst with colors & smells, people & food. Beaches & krast mountain ranges take your breath away leaving you longing for return. Across rivers & down mountain sides, past rice paddy fields & enormous wats. Hello new places & good-bye to old....

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 26796

Voorgaande reizen:

07 Mei 2014 - 02 Juni 2014

Op naar Wonderful Indonesia!

03 September 2011 - 29 September 2011

Vietnam

28 Augustus 2010 - 18 September 2010

Scary India...

13 Augustus 2009 - 06 September 2009

Voor het eerst naar Azië...

19 Juli 2008 - 09 Augustus 2008

Marokko

24 Juli 2007 - 10 Augustus 2007

Cuba Hasta la victoria siempre!

06 Augustus 2006 - 05 November 2006

Chersonissos here I come...

15 Mei 2006 - 11 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: