Daar zijn we weer! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Judith Haaren - WaarBenJij.nu Daar zijn we weer! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Judith Haaren - WaarBenJij.nu

Daar zijn we weer!

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

07 September 2009 | Nederland, Nijmegen

We zijn weer veilig thuis!

We hebben een heerlijke vakantie gehad en ik persoonlijk had nog wel even weg kunnen blijven maar helaas gaat het gewone leven weer door en moet er weer gewerkt worden.

Na mijn laatste bericht hebben we 3 duiken gemaakt voor de kust van Kota Kinabalu. Samen met 5 anderen gingen we de zee op. Was een leerzame en leuke dag. De 5 die met ons op de boot zaten waren Maleisisch en we zijn daardoor wat meer te weten gekomen over het leven in Maleisie. Aan de andere kant was het ook een heel vermoeiende dag. De 5 hadden nog niet zo lang hun duikbrevet en dat was ook wel te merken. Ze zwommen wild rond en je moest iedere keer oppassen dat ze je niet je zuurstof uit je mond sloegen.. Ik kan me niet herinneren dat ik het ooit zo erg mee heb gemaakt. Ieder heeft zijn eigen buddy maar niemand bleef bij die buddy waardoor het een grote chaos onder water was en dan ben je meer bezig met mensen ontwijken en oppassen dat ze je niet bont en blauw weer boven water komt dan iets anders. Maar alsnog was het een leuke dag en hebben we weer veel moois gezien.
Het eten die avond was een hele belevenis; we zijn op een plein gaan eten waar voornamelijk visrestaurantjes zaten en al die restaurantjes hadden een X-aantal aquariums staan en daar zat van alles in; van haaien tot aan schelpdieren en van kreeften tot aan garnalen. Je kon zo aanwijzen wat of wie je wilde eten en nadat je ook had aangegeven hoe je dat bereid wilde hebben stond het binnen een paar minuten bij je op tafel. Nou moet ik zeggen dat, afhankelijk van wat je wilt gaan eten, mijn eetlust daar redelijk door bedorven word. Ik vind het toch maar een raar idee dat het visje wat jij aanwijst,later op je bordje ligt. Maar goed zo gaan die dingen en we hebben heerlijk gegeten, Bart heeft stingray gegeten en ik langoustine. Was erg lekker! vooral de stingray!
We hadden van onze mede-duikers gehoord dat er die avond vuurwerk was ivm independance day. Na de hele dag in het water te hebben liggen dobberen waren we s'avonds kapot en hadden we geen zin meer om het vuurwerk om 0.00 uur te gaan bekijken. We hebben er ook echt niets van meegekregen en de dag erna was er geen teken van activiteiten ofzo.. We zijn daarom weer lekker bij het zwembad gaan liggen en hebben onze boekjes gelezen. De dag erna vlogen we al vroeg naar Kuching dus het was ook wel lekker om even een dagje niets te doen.
Vlakbij Kuching ligt een van de mooiste stranden van de regio en daar hadden we een resort geboekt. We hadden een heel mooi huisje met uitzicht over zee! Hier wilde we lekker in de zon gaan liggen en onze laatste dagen nog even aan ons kleurtje werken. De volgende dag zijn we naar Bako National Park gegaan. Samen met een privé gids hebben we door het park gelopen en heeft hij ons van alles verteld over het park en over Maleisie.
We hebben daar vooral veel apen gezien, neusapen en nog andere waar ik de naam niet meer van weer.. ik heb wel foto's! Grappige is dat onze gids volgens mij niet meteen doorhad dat wij Hollanders waren want hij zat te vertellen dat ze de neusapen ook wel Hollanders noemen. Hij gaf aan dat dat met de neus te maken had.. (ik zou niet weten waarom.. ;-)) en met de dikke buik want Hollanders zouden veel biertjes drinken.. haha.. hoe komt ie daar nou toch bij...
Na onze toer zijn we weer lekker in de zon gaan liggen dat hadden we wel verdient! S'avonds lekker op het resort gegeten en we hadden kreeft en garnalen en we hebben in die 3,5 week niet zo duur gegeten we waren €35 kwijt.. Volgende dag nog lekker in de zon gelegen en tegen de avond zijn we richting Kuching gegaan omdat we de volgende dag weer vroeg zouden vliegen en we wilde nog wat laatste inkopen doen.. Helaas mislukte ons plan omdat de regen met bakken uit de hemel kwam vallen en het grootste gedeelte van de winkeltjes had het voor gezien gehouden. De volgende dag vlogen we naar Singapore en daar hebben we die dag nog heel veel gezien, Chinatown, Little India, Orchard road; de grote winkelstraat, ik had aan het einde van de dag echt kapot! Voordeel was wel dat we onze laatste dag helemaal konden relaxen! We zijn naar een eilandje vlak voor de kust gegaan dat Sentosa heet en daar hebben ze stranden aangelegd en daar kun je allemaal leuke dingen doen. We zijn naar Underwaterworld gegaan en hebben op het meest zuidelijke puntje van Azië gestaan. Het is wel een vreemde gewaarwording als je daar om je heen kijkt. Aan de ene kant zie je de mooi aangelegde stranden en aan de andere kant zie je alle grote vrachtschepen voor de kust liggen te wachten tot ze kunnen laden of lossen. Aan het einde van de dag zijn we voor onze laatste maaltijd naar Little India gegaan en dat was heerlijk! De komende maanden kan ik geen rijst en noedels meer zien... Daarna naar het hotel even douchen en warme kleren aan en op naar het vliegveld. Voordat ik het wist stond ik op zondagochtend om 7.00 uur op m'n slippertjes kou te leiden op schiphol. Dat was toch wel weer even wennen.

We hebben een goede vakantie gehad en hebben veel gezien en gedaan.. Weer een nieuw gedeelte van de wereld bekeken en dat gedeelte is heel goed bevallen. Ik had alleen niet verwacht dat we zoveel Nederlanders tegen zouden komen!
Maleisië is een fijn en makkelijk land om in te reizen; de mensen zijn aardig en behulpzaam, het grootste deel spreekt engels en het is er heel erg mooi! Het is echt wel een aanrader!

• 09 September 2009 - 19:50

Mam En Jan:

lieve Judith en Bart,
    Een mooie afsluiting van jullie fantastische reis!
    Bedankt voor de prachtige reisverhalen!
    liefs mam en jan