via de Jungle Railway en Taman Negata naar KL.. - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Judith Haaren - WaarBenJij.nu via de Jungle Railway en Taman Negata naar KL.. - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Judith Haaren - WaarBenJij.nu

via de Jungle Railway en Taman Negata naar KL..

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

23 Augustus 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Perhentian Kecil was fantastisch! We hebben lekker in de zon gelegen, gedoken en zijn met een snorkeltour meegeweest. Tijdens het snorkelen hebben we black tip haaien en soepschildpadden gezien! Echt heel gaaf! De haaien zwemmen gewoon op hun dooie gemakje onder je door en de schildpadden eten rustig op de bodem door en komen af en toe een keer naar boven om lucht te halen. We zijn op de 19e laat in de middag met de boot weer richting het vaste land gegaan. Van daar de taxi naar Kota Bahru gepakt, was een leuk ritje van +/- een uur waarbij we ook wat van het binnenland konden zien. Vorige keer was het donker. We hebben ons daar ergens midden in de stad laten afzetten bij de markt en hadden daar al snel een hostel gevonden.. het koste maar 28 ringgit ( € 5,60 ) per nacht maar daar was het ook wel naar.. chloor hebben ze hier nog nooit van gehoord volgens mij. De volgende dag zouden we met de Jungle train richting Taman Negara gaan dus we moesten toch vroeg op, 3.00 uur!, om 3.30 uur werden we met de taxi opgehaald en om 4.25 uur ging de trein! Heel erg vroeg dus allemaal wanneer je op vakantie bent maar we hadden weining keus.. De treinreis was erg mooi voor zolang als hij duurde, hij stopte bij alle kampungs onderweg en de jungle was prachtig! Halverwege werd de trein gecancelled omdat een trein voor ons ontspoort was. Daar stonden we dan.. in Gua Musang en niet veel opties om daar weg te komen.. Samen met 2 nederlanders die we de vorige dag al in het hostel tegen waren gekomen zijn we op zoek gegaan naar een taxi maar dat was vrij lastig en aangezien er niet veel waren ook nog eens vrij prijzig.. Uiteindelijk hadden we er een.. een man met een busje zou ons naar Kuala Tahan brengen het dorp dat toegangpoort is naar het oudste en grootste nationale park van Maleisie, Taman Negara. We werden die dag op de proef gestelt want halverwege de reis kreeg ons busje panne.. hij starte niet meer en onze chaufeur sprak geen engels... aaahhhhhh... hij heeft een paar keer gebelt en hij gaf wel aan dat er een vriend aankwam maar toen we al 1,5 uur aan de kant van de weg stonden vonden we het toch wel lang duren en zijn we zelf mensen aan gaan houden. Een hele aardige man stopte en hij kon gelukkig engels en kon uitleggen dat er idd een vriend aankwam om ons op te halen. We hadden bijna geen water meer en we wisten niet hoelang we nog zouden moeten wachten dus die andere Nederlandse jongen die is met die aardige man meegereden om wat water te gaan halen. Hij was net 1 minuut weg toen het vervangende busje aankwam, maar toen waren we er dus 1 kwijt.. uiteindelijk na wat heen en weer te zijn gereden hadden we hem gevonden en konden we weer verder. Na veel omzwervingen zijn we die avond in Kuala Tahan aangekomen en hebben we die avond nog een Night Safari gemaakt; met een 4x4 vol mensen (alleen maar Nederlanders) door de palmolievelden rijden op zoek naar dieren.. Was niet echt een succes, iedereen was teleurgesteld, we hebben 2 kleine vogeltjes gezien, 1 zwijn met baby en iets waarvan ik niet weet wat het was maar het hing aan een elektriciteitsdraad..

Beetje Jammer maar terug in het hotel hebben we nog leuk wat vlinders, kakkerlakken en andere beestjes op de foto kunnen zetten en nee die zaten niet op onze kamer! Volgende dag hebben we een Canopy tour gedaan; 300 meter over bruggen gemaakt van hout en touw tussen de boomtoppen lopen. Met een gids zijn we het park ingegaan en hebben een route gelopen, ondertussen vertelde hij van alles over de planten. Was erg leuk en mooi. Die middag zijn we met een boottochtje van 3 uur weer terug naar de bewoonde wereld gegaan om een bus naar Kuala Lumpur te pakken. Alles sloot perfect aan en die avond stonden we in KL ( zoals ze Kuala Lumpur hier noemen) en daar zitten we nu nog steeds. We hebben een mooi hotel in het hart van China Town waar we de eerste dag al lekker gegeten hebben. Aangezien er hier veel te zien en doen is hebben we hier nu 2 volle dagen doorgebracht. Gister hebben we eerst lekker uitgeslapen, hadden we verdiend na al die vroege ochtenden.. Gister zijn we naar de Batu Caves geweest; pelgrimplaats voor Hindoes met veel beelden, aapjes en 273 traptreden.. we hebben 2x pauze gehouden om van het uitzicht te genieten.. ;-) Van daaruit zijn we naar de wereldberoemde Petronas Towers gegaan, die zijn echt heel hoog.. Eigenlijk wilden we verder gaan met ons programma maar in de torens zit een winkelcentrum en dat was toch ook best wel leuk.. na het winkelen zijn we naar de Golden Triangle gegaan en daar hebben we lekker westers gegeten.. niet verkeerd voor de verandering want ondanks dat ik rijst en noodles erg lekker vind komen ze me nu af en toe wel een beetje de neus uit.. Ik was kapot na die dag.. je maakt redelijk wat kilometers op zo'n dag.. Vandaag zijn we naar de Lake Gardens gegaan waar ze het grootste birdpark hebben waar vogels vrij kunnen rondvliegen. Aankleding was mooi maar van de soorten hadden we meer verwacht. Daarna naar het butterfly park en dat was wel heel mooi. We hebben vlinders in alle kleuren en maten gezien en ze hadden ook nog allerlei dode en levende insecten. Van daaruit naar het Merdeka plein gegaan, wat foto's gemaakt en verder naar de centrale markt. Niets gekocht maar we hebben wel onze voeten laten reinigen door visjes.. In Nederland is dat nu een hype en hier kun je dat op elke hoek van de straat doen.. de visjes komen uit Borneo en het gevoel is onbeschrijvelijk. Ik had de tranen over mijn wangen lopen van het lachen, ik kan erg goed tegen kietelen onder mijn voeten maar dit was toch net iets anders. Het is wel echt een aanrader! Vanavond gaan we eten en shoppen in de wijk Little India, eens kijken wat daar te beleven valt. Morgen vliegen we naar Tawau op Borneo waar we bij Sipadan, wat bekend staat als een van de 3 mooiste duiklocaties van de wereld, onze Advanced duikbrevetten willen gaan halen..

Maleisie is echt een aanrader! Ik vind het wel bijzonder hoe iedereen in Maleisie naast elkaar en met elkaar leeft, je hebt Chinezen, Indiers en Maleiers en iedereen is even aardig en behulpzaam.

• 25 Augustus 2009 - 19:44

Mam En Jan:

Hallo Lieverds,
    Leuk om jullie belevenissen zo te volgen! Succes met het behalen van jullie duikbrevet! Veel plezier,liefs van ons allen en tot gauw weer.