We zijn op Borneo en hebben onze Advanced gehaald! - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Judith Haaren - WaarBenJij.nu We zijn op Borneo en hebben onze Advanced gehaald! - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Judith Haaren - WaarBenJij.nu

We zijn op Borneo en hebben onze Advanced gehaald!

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

29 Augustus 2009 | Maleisië, Kota Kinabalu

Vlucht van Kuala Lumpur naar Tawau is goed verlopen, is allemaal goed geregeld met Air Asia en het is nog goedkoop ook.. Vanuit Tawau zijn we met de taxi naar Semporna gegaan. Volgens mij was de tweede naam van de taxichauffeur Schumacher. Hij reed als een gek. Van daaruit kun je naar allemaal schitterende eilanden om te duiken. De meest bijzondere daarvan is Sipadan maar bij aankomst bleek al snel dat dat niet meer mogelijk was.. er mogen per dag maar 120 permits uitgegeven worden en voor de komende 3 weken waren die allemaal al weg.. Heel jammer maar we hebben daar een hele goede duikschool gevonden en we zijn voor onze Advanced aan de slag gegaan en we hebben hem binnen! Vond het wel vermoeiend om 2 dagen 3 duiken te maken maar het was ook super leuk. We hadden echt een hele goede instructrice en het was ook erg gezellig. We hebben daar zoveel gezien! Veel schildpadden en hele bijzondere vissen. Naast dat het duiken heel leuk was sliepen we ook erg mooi! Het hotel waar we sliepen stond op nummer 7 van s'werelds 10 mooiste hotels op het water! Was echt heel mooi, alles stond op palen, de muren waren bekleed met bamboe en de spiegeling van de zee kwam door de vloerdelen heen. Enige minpunt was dat al het afvalwater op de badkamer zo de zee in ging. Ben benieuwd hoe lang dat nog mag. Na 2 dagen te hebben gedoken hebben we s'ochtends heel vroeg de bus gepakt naar Sandakan. In de bus kwamen we Nederlanders tegen die we eerder al in de Taman Negara tegen waren gekomen. Samen met hen zijn we eerst naar Sepilok gegaan en daarna naar Sandakan. Sepilok is het reservaat voor de Orang-oetans die hier met uitsterven worden bedreigd. We waren er met voedertijd en dat was echt heel mooi om te zien. Het zijn indrukwekkende dieren, zo menselijk als ze zijn. Van daaruit taxi gepakt naar Sandakan en daar samen een hotel gezocht. De reden om daarnaartoe te gaan is dat er vlak voor de kust een eiland ligt waar de schilpadden in de nacht hun eieren komen leggen. Daar wilden we graag naartoe maar dat was helaas niet mogelijk. Alles zat vol tot september! Hierbij dus meteen de tip voor mensen die deze kant op willen! RESERVEREN, RESERVEREN, RESERVEREN! Wij wisten dit helaas niet en daarnaast wisten we ook niet precies wanneer we waar zouden zijn maar het is echt jammer als je zoveel mooie dingen niet kunt doen.. na overleg besloten om de volgende dag anders in te vullen; eerst naar een krokodillen farm daarna naar de Gomantong grot en daarna een vaart over de Kinabatangan rivier waar je heel veel dieren in het wild kunt zien. Krokodillen farm was wel mooi om te zien. Ze waren echt heel groot en naast de krokodillen hadden ze nog wat andere dieren. Onze gids vertelde dat lokale mensen jonge krokodillen daar brengen en dat ze er dan 300-400 Ringit voor krijgen; zo'n 60-80 euro.. Daarna naar de Grotten; in de grotten leven zwaluwen en kakkerlakken.. je wilt dus echt niet weten wat daar voor een stank hangt. We liepen er naartoe en ik vond al dat er een raar luchtje hing en hoe dichter we bij de grotten kwamen hoe sterker de lucht werd.. het sloeg echt op je adem.. Ze hadden een heel soort van looppad op palen aangelegd en alles zat onder de vogelpoep en kakkerlakken.. Je moest nog uitkijken dat je niet uitgleed en vooral de railing niet vastpakken! Weer terug bij de ingang zat er een Orang-oetan in een boom! We hebben dus ook een wilde gezien en dat is echt heel bijzonder! Toen op weg naar de rivier en het weer begon al wat slechter te worden maar we zijn niet van suiker dus wij in het bootje de rivier op. Op een gegeven moment begint het te regenen, niet normaal, zo hard! We hadden gelukkig al wat aapjes gezien maar ik denk dat we een half uur in de regen hebben gewacht in de hoop dat het minder zou worden maar helaas zat het er niet in dus zijn we omgedraaid en terug gegaan. Jammergenoeg was het ook geen optie om het later nog een keer te proberen. Het zou om 6 uur donker worden dus het was de moeite niet meer. Daarna begon het ook weer op nieuw te regenen en zijn we maar weer terug naar ons hotel gegaan. We waren helemaal doorweekt en na lekker onder de warme douche te hebben gestaan zijn we met de andere Nederlanders lekker een hapje gaan eten. Vanochtend ging de wekker alweer vroeg, we zijn van Sandakan naar Kota Kinabalu (KK) gevlogen. Het vliegen is hier zo goedkoop dat het niet opweegt tegen busritten van 6 uur of langer. Om 8.45 uur vanochtend stonden we al op Kota Kinabalu Airport.. We zijn even bij de Ferry gaan kijken want je hebt hier voor de kust allemaal mooie eilandjes liggen maar dat is zo kostbaar dat we hebben besloten in KK te slapen en vanuit hier dagtripjes te maken. Vandaag een beetje rustig aan gedaan, lekker bij het zwembad gelegen en boekje gelezen en we hebben een goede duikschool gevonden. Morgen gaan we duiken en de dag daarna willen we gaan snorkelen. De 31ste is de onafhankelijkheidsdag van Maleisie en die avond moet er van alles te doen zijn dus ik ben benieuwd. We zitten dan nog in KK en dit is een redelijke stad dus dat moet leuk worden!

• 29 Augustus 2009 - 20:53

Mam En Jan:

Lieve Judith en Bart,
    Gefeliciteerd met het behalen van jullie advanced! Wat mag je nu meer dan voorheen?
    Zojuist ontdekt dat Jan een prachtig boek heeft over een Oerang Oetan opvangcentrum in centraal Kalimantan op Borneo. Straks interessant om door te kijken! Bofkonten zijn jullie om zoveel moois te zien! Judith prachtige reisverhalen!!!
    liefs Jan en Corine.

• 01 September 2009 - 13:40

Thijs:

hey judith en bart,
    super mooi joh!! die verhalen wat jullie allemaal weer meemaken,echt super ben wel jaloers hoor!!
    geniet er saampjes maar nog lekker van want voor je het weet is het weer voorbij he

tot snel groetjes liefs thijs