Incredible India... - Reisverslag uit Agra, India van Judith Haaren - WaarBenJij.nu Incredible India... - Reisverslag uit Agra, India van Judith Haaren - WaarBenJij.nu

Incredible India...

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

01 September 2010 | India, Agra

Toen ik zaterdagochtend wakker werd had ik nog zoveel pijn dat ik eerst met de huisartsenpost gebeld om te checken of ik eigenlijk wel zou mogen vliegen.. maar aangezien ik geen koorts had of me helemaal niet ziek voelde mocht ik..dat was nog wel even spannend.. wel heel veel pijnstillers innemen.. 4x2 paracetamol en 3 ibuprofen voor tussendoor en daarnaast nog neusspray om alles open te houden. Ik heb precies gedaan wat ze me veltelde en dat ging eigenlijk prima. Ik heb nu nergens meer last van dus dat is super!
Heenreis is goed verlopen.
Aeroflot was prima, niks engs aan en zelfs de overstap in Moskou verliep vlekkeloos.. Was eigelijk wel lekker om even je benen te kunnen strekken. Uiteindelijk duurde het 3,5 uur van Amsterdam naar Moskou en iets van 6 uur van Moskou naar Delhi en daar stond onze chauffeur al op ons te wachten. (We hadden nog even gebeld, je moet er dus niet vanuit gaan dat dat via booking.com goed gaat!) Wat een luxe, het was nog wel 30 min naar ons hotel dus dat was heel prettig. Hotel was redelijk, niet super maar wel schoon. We zijn eerst maar even een paar uurtjes gaan slapen en daarna zijn we met de general manager van ons hotel in onderhandeling gegaan over een tripje Delhi en over de ronde die wij daarna wilde gaan maken. Een paar uur verder en we waren eruit, we hadden een auto met chauffeur voor de komende dagen tot onze beschikking.. Hoe decadent is dat? Dat heb ik echt nog nooit eerder gehad.. We zijn eerst een tour door Delhi gaan maken en tot nog toe ben ik zeker niet in chock.. Het is niet het armoedigste wat ik ooit van mijn leven heb gezien dus alle angst is voor niets geweest.. Veel mensen zijn arm, leven in krotten met zeil als dak en het is hier vies, maar het valt me heel erg mee.. Het is niet erger dan ik in Centraal-Amerika gezien heb.. We hebben die eerste dag al redelijk wat van Delhi gezien en dat was goed. Wat er over is gebleven kunnen we aan het einde van onze vakantie nog gaan bekijken. De dag erna (maandag) zijn we in de ochtend richting Jaipur gegaan, dat stond eigenlijk niet op ons lijstje maar onze manager gaf aan dat het wel de moeite waard was dus hebben zijn we overstag gegaan. De heenreis was echt een drama.. onze taxi heeft wel 2 keer een lekke band gehad, wat niet zo gek is want die banden hier hebben geen profiel en mensen hebben geen geld voor nieuwe banden dus alles wordt geplakt.. we hebben er met onze neus bovenop gezeten en je begrijpt het niet.. in de voorband zaten wel 3!!! gaten.. hebben ze gewoon genaaid!! en geplakt.. gelukkig heb je langs de weg, (die overigens verbazingwekkend goed is op wat uitzonderingen na..) allemaal mannetjes die heel goed oude banden kunnen oplappen.. maar ondertussen hadden we dus wel heel wat tijd verloren en kwamen we pas laat in Jaipur aan. Daar hebben we nog het Amber paleis gezien en het waterpaleis. De paleizen zijn hier prachtig! Daarna lekker naar het hotel. We hadden een fantastisch hotel met zwembad en we zijn lekker in ons hotel gebleven om de volgende dag weer op pad te gaan richting het Royal palace. Nadat we dat gezien hadden wilden we de route uit de Lonely Planet gaan lopen maar aangezien het nogal warm was wilde met de riksja.. We hebben wel wat van Jaipur gezien maar niet de ronde die we wilde en uiteindelijk kwamen we bij een shop uit.. Ik ben al helemaal klaar met de shops.. de prijzen die ze hier vragen zijn nog hoger dan die in Nederland.. je denkt toch niet dat ik me dan een breuk ga tillen?? In ieder geval zijn we uiteindelijk met de taxi richting Agra gegaan, het is 265 km waar je dus 5 uur over doet. Ze mogen niet harder dan 80 en dat is ook maar goed ook.. iedereen gebruikt dezelfde weg, voetgangers, koeien, fietsers, tuctuc's, vrachtwagens en auto's het is echt chaos, je gelooft je ogen niet! Ze horen links te rijden maar ze rijden overal, zelfs rijden ze tegen het verkeer in, halen op alle mogelijke manieren in en moeten constant toeteren om andere mensen te waarschuwen dat ze erlangs willen, het is echt gekkenwerk! Die koeien liggen echt overal en trekken zich werkelijk nergens wat van aan, auto's zoefen vlak langs ze op, toeterend en wel en zij kijken niet op of om, echt heel bizar! 40 km voor Agra is er nog een paleis, Fatehpur Sikri, (al die namen hier zijn zo anders dat het allemaal niet blijft hangen) we zijn met een gids naar binnen gegaan en dat was echt de moeite waard! Daarna nog naar een bedevaartsoort geweest wat daarnaast lag en wat wensen gedaan.. ( mag ze niet vertellen want dan komen ze niet uit..) en daarna zijn we verder richting Agra gegaan, ondertussen was het al donker geworden dus dat was pas echt een avontuur! Lampen op voertuigen zijn niet verplicht en het was echt wel spannend, ben blij dat ik niet reed. Er waren geen witte lijnen op de weg en daarnaast reden er ook nog veel mensen met groot licht. Je zag dus niets! Je werd of verblind door het grote licht van je tegenligger of je had in een keer een fietser voor je neus die geen licht had.. Petje af voor de chauffeur! Hotel in Agra was prima, we hebben tot nu toe in prijzige hotels gezeten omdat die bij de taxi in het pakket zaten dus ik ben erg benieuwd hoe dat hierna verder zal gaan. We zijn even wat gaan eten en daarna vroeg naar bed want de Taj Mahal is het mooiste bij zonsopgang.. om 5.30 ging dus vanochtend mijn wekker.. das echt te vroeg in een vakantie maar soms moet je het ervoor over hebben.. De Taj Mahal was zeker de moeite waard! Het is een prachtig gebouw! We hebben weer gebruik gemaakt van een gids en dat was weer heel fijn. Ik heb veel foto's gemaakt! We zijn daarna weer even terug gegaan naar het hotel om te ontbijten, even een dutje te doen en de tassen te pakken. Vanavond vertrekken we met de nachttrein naar Varanassi en die gaat pas laat dus dat was wel even lekker. Vanmiddag zijn we nog naar het Agra Fort geweest, een van die dingen die je ook niet mag missen. Was opnieuw prachtig maar ik geloof dat ik het hierna wel een beetje gehad heb met al die paleizen.. Klinkt slecht, maar het is allemaal prachtig maar het lijkt ook allemaal wel een beetje op elkaar.. Morgenochtend komen we aan in Varanassi en de dag daarna vliegen we door naar Mumbai.
Het weer valt overigens reuze mee, het is lekker warm hoewel soms misschien wel een beetje te warm.. maar we hebben tot nu toe 1 regenbui gehad en toen zaten we in de taxi..
Tot zover de up-date..

• 01 September 2010 - 20:26

Esther:

Hey Juud & Bart,

Gelukkig voel je je weer beter!
    het klinkt allemaal super! Fijn dat het meevalt wat betreft de armoede. Ben benieuwd wat jullie allemaal nog meer gaan doen!
    Geniet er lekker van!

kus Es

• 01 September 2010 - 21:19

Sjoerd:

Klinkt allemaal weer goed! Have fun daaro......

• 02 September 2010 - 08:20

Thieske:

hey juud en bart,

wat een super verhaal weer he.. jullie hebben iig beter weer als hier lol!
    en gelukkig voel je je eigen al beter! ik ben erg benieuwd wat jullie nog allemaal gaan zien en mee gaan maken!

have fun!

gr thieske

• 02 September 2010 - 18:39

Froukje:

klinkt inderdaad gaaf en indrukwekkend. Heel veel plezier nog en de groeten aan de koeien daar.
    X
    Froukje

• 02 September 2010 - 21:22

Mam:

Mooi verslag Juutje!
    We reizen met jullie mee!
    Ben benieuwd naar Mumbai!Wens jullie 'n veilige reis en tot gauw maar weer.
    Liefs, x mam en Jan

• 03 September 2010 - 13:01

Sanne:

Ha !

Leuk om van jullie te horen en dat je je weer beter voelt, was al bang dan jullie niet meer gegaan waren....
    Veel plezier daar!
    xxx

• 06 September 2010 - 08:30

Audrey, Hilde En Too:

Ha die Judith, je maakt wat mee daar in het verre India. Fijn dat het zo snel weer beter met je ging.Geniet er lekker van. Erg leuk de verslagen te lezen over alles wat je daar mee maakt, we kijken uit naar de foto's.