Goa.. - Reisverslag uit New Delhi, India van Judith Haaren - WaarBenJij.nu Goa.. - Reisverslag uit New Delhi, India van Judith Haaren - WaarBenJij.nu

Goa..

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

07 September 2010 | India, New Delhi

Die nachttrein was een drama! We sliepen in de 3e klasse, 3 bedden boven elkaar en we sliepen naast de deur, bij de wc.. iedere keer kwam er een walm langs en dat is hier niet zomaar een walm zoals in Nederland maar dan x10.. We kwamen rond het middaguur in Varanassi aan en daar hebben we kennis gemaakt met een aardige riksja chauffeur en die hebben we aangenomen om ons Varanassi te laten zien, hoogtepunt waren de boottochtjes over de Ganges. We hebben er een in de avond gedaan toen er een ceremonie werd gehouden door een Baba (geestelijke met een grote baard, helemaal in het oranje) en een in de ochtend terwijl alle gelovigen hun bad nemen. Dat was best genant.. die mensen zitten zich te wassen en wij lopen daar foto's van te maken.. Maar het was erg interessant en indrukwekkend. We hebben ook een kaarsje weg laten drijven, dat zou geluk moeten brengen.. als ik naar huis ga moet ik wel een hele berg geluk krijgen hoor.. We hebben een nacht in Varanassi geslapen en zijn toen naar Mumbai gevlogen. Wat was Mumbai een verademing! Veel schoner, rustiger en dus prettiger dan de steden waar we tot nog toe geweest waren. Hotel was netjes en lag in een leuke buurt. We zijn daar uiteindelijk 3 nachten gebleven. We hebben veel gezien en gedaan, wij zijn naar de film geweest.Je moet toch een Bollywoodfilm in India gezien hebben? Was in een mooi art-deco theater en het was erg rustig hoewel de film pas 2 dagen uit was.. daarnaast is het dus echt waar dat voordat de film begint iedereen opstaat voor de wapperende vlag op het scherm met het volkslied.. je gelooft je ogen niet! De Bollywood films in de bios zijn alleen in Hindi(taal)maar dat was toch bijzonder goed te volgen doordat ze er engelse woorden doorheen gooien, een enkele keer begon iedereen te lachen terwijl wij geen flauw idee hadden waar het over ging. Vlak bij ons hotel zat ook het duurste hotel van India; Taj-Mahal hotel, een kamer kost ongeveer €300 en het is een schitterend hotel! We vonden dat we het wel verdiende om een keer luxe te eten dus dat hebben we ook gedaan, voor €75 euro hadden we ons buikje vol.. Je merkt in Mumbai al echt dat je richting het zuiden gaat waar de mensen gemoedelijker en vriendelijker zijn. Er is verschrikkelijk veel armoede maar ook heel veel meer rijkdom dan in de rest van het land, het verschil is hier megagroot, mensen slapen op de straat (en daar moeten ze zelfs voor betalen!) maar aan de andere kant rijden er dikke auto's met chauffeurs rond.. er zijn veel sloppenwijken en we hebben ook een tour (http://www.realitytoursandtravel.com)door een sloppenwijk (Dharavi)gemaakt en dat was heel indrukwekkend. Je hebt van tevoren geen idee wat je te wachten staat, hoe zal het voelen om daar te zijn? Is het een grote berg ellende? Voel je je onveilig? Is het vies, arm, crimineel? Zo kun je nog wel even doorgaan maar de mensen hebben het er goed, ik heb geen enkel onveilig gevoel gehad, er is gemeenschapsgevoel, kinderen gaan naar school (en ze wilde erg graag hun engels op ons oefenen.. we kregen handjes en ze wilde van alles van ons weten..), er is werk (voornamelijk recyclen) en de geschatte omzet is 650 miljoen dollar per jaar! Het is een dorp opzich! Ze hebben er alles; ziekenhuizen, tempels noem het maar op. Wat ons erg opviel was dat het in Dharavi schoner was dan dat we verwacht hadden.. De gidsen vertelde ook dat deze mensen nooit zouden gaan bedelen en dat de mensen die dat wel doen lui zijn, zij worden dan ook gestimuleerd door de mensen die ook daadwerkelijk wat geven.. Wij hebben dit vanaf het begin niet gedaan omdat wij daar hetzelfde over denken, maar nu blijkt ook dat onderwijs van de overheid gratis is maar dat sommige ouders de kinderen niet laten gaan. In de sloppenwijk is dat anders, die ouders willen graag dat hun kinderen wat bereiken dus die gaan allemaal naar school. Ik vond het heel indrukwekkend om daar te mogen zijn. Dit is wel een van de betere sloppenwijken maar het blijft knap hoe ze van niets(meer dan 100 jaar geleden) echt iets gemaakt hebben. Gisteravond hebben we nog met een aantal anderen van die tour wat gegeten en daarna
hebben we weer een nachttrein gepakt(nu een poging in de 2e klasse en nu hebben we heerlijk geslapen!) en nu zitten we in Goa, Palolem Beach. (Bedankt voor de tip lot!) Het is hier prachtig, we hebben al wel wat regen gehad maar dat is meestal maar even dus we hopen morgen toch echt even van de zon te kunnen genieten maar eerst gaan we een boottochtje maken over de rivier..

• 07 September 2010 - 17:25

Sanne:

Ha!

Grappig he met die bioscopen?! In Thailand moesten we ook opstaan en kregen we het volkslied te horen, echt een ervaring!
    veel plezier nog daar!

xxx

• 07 September 2010 - 18:54

Tamara:

Hai Judith,
    Leuk en bijzonder om je reiservaringen te lezen! Gelukkig heb je geen last van Delhi-belly enz!
    Geniet ze!
    Groetjes, Tamara

• 08 September 2010 - 19:47

Mam:

Hoi Judith en Bart,
    Op You Tube 'n filmpje gezien van een boottochtje over de Ganges!Wat daar allemaal gebeurd!Je raakt niet uitgeken.Er is ook een grappig filmpje over Varanassi:Cow counting!Ongelofelijk overal koeien!Zo kunnen we jullie dus heel goed volgen! Mooi verslag Juut! liefs x mam en Jan

• 09 September 2010 - 20:05

Lin:

Hey hey,

Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben!
    Geniet er nog van.

Dikke zoen!