Wat een dagen... - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Judith Haaren - WaarBenJij.nu Wat een dagen... - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Judith Haaren - WaarBenJij.nu

Wat een dagen...

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

25 Juli 2008 | Marokko, Rabat

Nadat ik uit het internet cafe kwam de vorige keer zat ik net aan mijn marrokaanse pizza.. begon het te regenen... geloof je toch niet.. niet dat het er van afkoelde maar het regende...
Ben vroeg naar bed gegaan of tenminste dat heb ik geprobeerd want ik had 2 nieuwe spaanse kamergenootjes en daar heb ik veel te lang mee liggen kletsen..

Volgende dag om half zeven ging de wekker.. ik moest me om 7:00 melden bij het kantoor van waar de Sahara-tour zou vertrekken.. we vertrokken met z'n 16en in een busje voor de 2-daagse tour.. leuke club.. het was alleen wel een iets andere reis dan we hadden verwacht..
We hebben bijna de hele dag in de bus gezeten.. onderweg zijn we naar Ait Benhaddou gegaan (best bewaarde fort van de Atlas, hier zijn films opgenomen) en door de draa valley gereden (heel veel dadelpalmen en berber dorpjes (modderhuisjes)..super mooi!) maar ondertussen was het wel 10 uur in de bus.. iedereen was goed gaar en ik voelde me niet helemaal ok omdat ik de 2 nachten daarvoor heel slecht had geslapen van de warmte.. Ik mocht voorin zitten.. ik heb er dit keer meer last van dan normaal (heb in de afgelopen 3 dagen al 7 bloedneuzen gehad...)
Na die 10 uur in de bus stonden er kamelen op ons te wachten.. spannend..
Het was iig een hele ervaring, zeg maar een " once in a lifetime experience" ik doe het nl. nooit meer.. ik heb er nu nog pijn aan m'n kont van.. je kunt toch beter op een paard zitten.. dit is net zo'n vervelend tempo en dat gewiebel.. het schiet ook nog eens niet op.. wat een dingen zijn dat zeg.. na 1,5 uur kwamen we aan bij ons kamp en kregen we thee en daarna eten.. lekker al dat zand tussen je tanden.. was net een beetje winderig dus zijn we in onze berbertent gaan eten.. Tajine, was heerlijk..
ook deze dag trouwens weer regen gehad.. ik had nooit verwacht dat ik in Marroko regen zou hebben... s'avonds kregen we nog een optreden van onze gastheren met muziek, zang en dans..was leuk om gezien te hebben maar ik had zo'n hoofdpijn van de hele dag dat ik op tijd mijn bed in gedoken ben.. Ik was in de veronderstelling dat het heel erg zou afkoelen in de woestijn s'nachts maar dat was niet het geval.. heb de hele nacht liggen zweten.. volgende dag de zonsopgang bekeken en met de kameel weer richting busje.. gelukkig was dit een ritje van ik denk 15 min.. ik had er zat van mijn kont deed zo'n pijn.. en toen kwam de rit terug.. en leek geen einde aan te komen.. ik heb me een keer smeriger gevoelt en dat was toen ik in de ardennen in een grot door de blubber had gekropen..
Je kunt je niet voorstellen hoe blij ik was toen ik onder de douche stond..
We hadden afgesproken s'avonds met de een groot deel van de club te gaan eten en dat was erg gezellig..
De volgende dag zou ik verder gaan dus voor die tijd moest ik ook nog mijn spullen pakken en naar het busstation om te kijken hoe laat mijn bus zou vertrekken..
Mensen zijn hier echt ongelovelijk.. iedereen wil je helpen en ze willen er in Marrakesh altijd geld voor zien.. gelukkig weer ik nu dat het ook anders kan.. en het leuke is dat ze je uiteindelijk helemaal niet helpen.. ik wilde naar Azila maar ik word geholpen aan een ticket naar Tangier.. omdat ik het duur vond ging ik toch maar eens uitleg vragen en dan blijk je iets heel anders nodig te hebben.. en dan te bedenken dat de persoon die me naar dat loket bracht er ook nog geld voor wilde hebben.. blij dat ik hem niet gegeven heb.. maar zo werkt het hier.. bij iedereen die me nu wil helpen en waarbij ik mijn twijfels heb begin ik al te vertellen dat ie geen geld van me krijgt.. al moet je daar ook weer mee oppassen je wilt ook weer niemand beledigen..
maar tot nu toe gaat het me goed af.. ik leer steeds meer bij zoals dat altijd gaat..
Ik ben de volgende dag in de goede bus gestapt en naar Azilal gegaan.. dat is een plaatsje wat op zich niet zo bijzonder is maar wat vlakbij geweldig mooie watervallen ligt.. s'middags ben ik daar dus naartoe gegaan.. en dan zie je hoe het ook kan... je merkt dat pas hoe zeer je op je hoede moet zijn in Marrakesh en dat het jammer is als je alleen maar zo'n beeld van Marokko zou krijgen.. dit is zo anders.. ik had al snel een hotel gevonden voor € 3,50 per nacht.. en die man heeft me mooi uitleg gegeven over de taxi's naar de watervallen.. ze werken hier met grand taxi's (collectief, je wacht tot ze vol zijn en dan vertrek je), ik blijf het een mooi systeem vinden maar je moet vooral geen haast hebben.. Ik stond te wachten en niemand sprak me aan of wat dan ook.. heerlijk.. gewoon alsof ik een normaal mens was ipv "de toerist"

De watervallen waren geweldig, je moet de foto's gewoon zien... het zijn de mooiste van Marokko..

S'avonds even een dutje gedaan.. was kapot en daarna internet opgezocht maar dat werkte allemaal niet.. hoop niet dat er al iemand ongerust begon te worden.. kan wel vaker voorkomen denk ik.. ik wil meer kleinere plaatsen gaan opzoeken.. beviel me goed...

Vandaag heb ik er weer heel wat uurtjes opzitten.. ben van Azilal naar Fes gegaan en dat was niet niks.. ben kapot..
er was mij verteld dat er een bus zou vertekken om 10:00 uur die rechtstreeks Fes zou rijden.. dus ik mooi mijn wekkertje om 8.30 gezet.. kom ik op het busstation blijkt dat ik toch beter een grand-taxi kan nemen tot Beni Mellal en van daaruit gaan er veel bussen.. prima doen we dat.. heb een hele tijd naast een oud mannetje voorin gezeten en later met een vrouw.. de route was ontzettend mooi, je komt langs een heel mooi meer en het uitzicht is geweldig (je zit nog steeds in het Atlas-gebergte) vlak bij dat meer was een dam en ik probeerde vanaf die dam een foto te maken van het meer.. na een paar minuten draaien we om en rijden we terug naar die dam.. ik snap er helemaal niets van maar wat blijkt nu.. je mag geen foto's maken van die dam.. achteraf vroeg die chauffeur ook nog eens aan mij of ik Amerikaanse was.. gelukkig was er iemand bij de engels sprak dus ik kon het uitleggen.. om een lang verhaal kort te maken.. een soldaatje wilde mijn foto's zien en ik moest die ene foto wissen.. je zag alleen een stukje muur.. niet iets waar iemand iets mee zou kunnen.. ik mocht overal foto's van maken behalve van de dam.. OK.. Ze waren daarna gewoon aardig en het was verder goed.. maar ik ben wel geschrokken van het feit dat ze dachten dat ik Amerikaans zou zijn en daarom foto's zou maken.. beetje eng vind ik het wel.. maar nu ben ik wel meer op mijn hoede..

Wat ook zo leuk is de moeders de bus niet ingaan zonder een paar plastick zakjes voor de kids om in over te geven.. heel zielig.. vandaag had ik 2 jongetjes in de taxi zitten die de hele tijd ziek waren en gister ook al 2 meisjes in de bus.. het ergste is dat ik vroeger ook zo was.. en nog steeds kan zijn en dat die kotslucht me geen goed doet maar tot nu toe ben ik nog steeds niet ziek geweest en als je al die weggetjes ziet is dat best knap.. het slingert alle kanten op...

Vandaag ben ik dus na mijn avontuur met de grand-taxi (1,5 uur) en de bus (6 uur) in Fes aangekomen.. op een later tijdstip dan normaal.. ik wil altijd vroeg weer een hotel hebben en ik weet nu ook weer waarom.. alle goedkope hotels uit de Lonely planet zijn anders vol.. en heb zo'n hekel aan een zoektocht na een volle dag reizen maar ik heb wat gevonden.. het is niet geweldig maar het is maar voor 2 nachtjes.. morgen ga ik Fes in en de dag daarna ga ik weer wat kleiners opzoeken.. Taza.. van daaruit kun je naar grotten die erg mooi moeten zijn dus dat wil ik gaan bekijken..





  • 25 Juli 2008 - 22:13

    Thieske:

    zooo juudje wat een verhalen heee echt gaaf joh!!!
    en heb je wel genoeg tissues bij voor de bloedneuzen??? je ziet iig gruwelijk veel elke dag weer vollop genieten... ja dat van die taxis was in zuid afrika ook jaa ze gaan alleen rijden als ze vol zitten maar ik had erop een gegeven moment wel genoeg van het duurde vaak zolang en nog geen vleugje wind want de taxi staat stil dus kortom je gaat kapot van de hitte..
    was ik toch maar in jou koffer gekropen en meegegaan ik wil dat land ook wel zienlijkt me gigantisch gaaf!!!
    pas goed op jezelf nou ze jou al voor amerikaanse zien maar dat gaat helemaal goed komen weet ik zeker!!! have fun xxx je neefje

  • 26 Juli 2008 - 11:29

    Annette:

    Hoi avonturier! Jeetje wat een verhalen zeg, pas maar op daar amerikaan!hi Is je bibs al weer wat gebekomen?hihi..ja lijkt me ook geen ideaal vervoersmiddel..pff!Al die ritjes daar ik zou ook moeite hebben om alles binnen te houden,ha!Brrr..tomgirl stoer hoor slangen om je nek! brr..krijg de kriebels van..hi! Nou wijfie heeeel veeel plezier, pas goed op jezelf en enjoy!! liefs Annette p.s ben zwaar benieuwd nr al je foto`s!

  • 26 Juli 2008 - 15:38

    Jan Kiezel:

    Hoi Judith,
    Wat een prachtige verhalen. Als je terug bent moet je ze bundelen en snel uitgeven.Het leest lekker weg.Of je biedt je aan bij een of andere TVzender met een eigen vakantieprogramma "Met Juudje de hort op." Dat moet lukken.
    P.s. Die kamelen zijn trouwens voor de drie koningen gereserveerd. Daar moet je niet meer aankomen. Groetjes Jan F.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

The more you travel, the more you learn. About yourself, other people, how we act, how they act, how we all interact. What makes us tick & what makes people click. I travel all these roads & across these far off places in search of so many things. For a greater purpose in life, a deeper understanding of these people. Continually I reach out wanting to learn anything new: different accents, old traditions, an exotic reciepe. I crave the rush of an unknown path & the excitement of a new found friend. Paradises appear just around corners, while kind & helpful locals invite you into their homes. Markets burst with colors & smells, people & food. Beaches & krast mountain ranges take your breath away leaving you longing for return. Across rivers & down mountain sides, past rice paddy fields & enormous wats. Hello new places & good-bye to old....

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 26739

Voorgaande reizen:

07 Mei 2014 - 02 Juni 2014

Op naar Wonderful Indonesia!

03 September 2011 - 29 September 2011

Vietnam

28 Augustus 2010 - 18 September 2010

Scary India...

13 Augustus 2009 - 06 September 2009

Voor het eerst naar Azië...

19 Juli 2008 - 09 Augustus 2008

Marokko

24 Juli 2007 - 10 Augustus 2007

Cuba Hasta la victoria siempre!

06 Augustus 2006 - 05 November 2006

Chersonissos here I come...

15 Mei 2006 - 11 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: